album rodzinny

Witamy w naszym albumie rodzinnym! Znajdziecie tutaj zdjęcia z różnych wydarzeń od 1940 roku, aż do dnia dzisiejszego. Zdjęciom często towarzyszą bardzo rozbudowane opisy, więc nawet jeśli zabrakło Cię na ostatniej imprezie to zaraz wszystkiego się dowiesz:). Oglądajcie, czytajcie, wspominajcie, a w razie czego poprawiajcie! No i oczywiście komentujcie w księdze gości! Zapraszam...

lata 1934-1976lata 1977-1984lata 1985-1988lata 1989-1995lata 1996-1998
20002001lata 2002-2003200420052006200720082009
20102011201220132014201520162017

Komańcza – Sanok – Lutcza – Dom

Jeremi, Dolores i MajaKlasztor sióstr Nazaretanek (Komańcza)

Zaraz obok schroniska PTTK znajduje się klasztor nazaretanek, korzystając z okazji postanowiliśmy więc również na niego rzucić okiem. Wygląda na to, że jest dość często przez turystów odwiedzany, a wszystko przez to, że od 27 października 1955 do 26 października 1956 roku był miejscem internowania kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Cerkiew Prawosławna św. Michała Archanioła (Turzańsk)Cerkiew Prawosławna św. Michała Archanioła (Turzańsk)Cerkiew Prawosławna św. Michała Archanioła (Turzańsk)Cerkiew Greckokatolicka św. Mikołaja (Rzepedź)Cerkiew Greckokatolicka św. Mikołaja (Rzepedź)

Niestety Dolores nie dała się namówić na dluższy urlop, a dwa tygodnie to zdecydowanie za mało, by nacieszyć się zarówno morzem jak i górami. Odczuliśmy to zwłaszcza pod koniec. Ledwie przyjechaliśmy do Komańczy, a już trzeba wracać! Po drodze zwiedzamy jednak jeszcze kilka drewnianych kościółków. Zatrzymujemy się w Turzańsku, Rzepedzi i w Szczawnem. W tej ostatniej miejscowości bardzo nam się poszczęściło. Akurat gdy przyjechaliśmy, kościelny otworzył na chwilę świątynię i mogliśmy zobaczyć również jej piękne wnętrze.

Cerkiew Greckokatolicka św. Mikołaja (Rzepedź)Cerkiew Greckokatolicka św. Mikołaja (Rzepedź)Cerkiew pw. Zaśnięcia Matki Boskiej (Szczawne)
Cerkiew pw. Zaśnięcia Matki Boskiej (Szczawne)Cerkiew pw. Zaśnięcia Matki Boskiej (Szczawne)Cerkiew pw. Zaśnięcia Matki Boskiej (Szczawne)Cerkiew pw. Zaśnięcia Matki Boskiej (Szczawne)Zamek królewski w Sanoku

Zatrzymaliśmy się również w Sanoku. Niestety zamek akurat był w remoncie, więc zewnątrz nie prezentował się najlepiej, ale Muzeum Historyczne mieszczące się wewnątrz było otwarte, a w nim mogliśmy obejrzeć cztery ciekawe wystawy. Pierwsza była właściwie uzupełnieniem naszych wycieczek po drewnianych kościołach, bo przedstawiała sztukę cerkiewną. Jest to jedna z największych takich kolekcji w Polsce i zawiera ponad 1200 eksponatów, między innymi: ikony, naczynia liturgiczne, krzyże drewniane i polichromowane, enkolpiony, chorągwie oraz szaty, pochodzące z prawosławnych i greckokatolickich cerkwi z południowo-wschodniej Polski i dzisiejszej Ukrainy.

Wystawa w Zamku Królewskim w SanokuWystawa w Zamku Królewskim w SanokuWystawa w Zamku Królewskim w SanokuWystawa w Zamku Królewskim w SanokuWystawa Beksińskiego w Zamku Królewskim w SanokuWystawa Beksińskiego w Zamku Królewskim w Sanoku
Wystawa Beksińskiego w Zamku Królewskim w Sanoku

Od naszych wakacji w Rumunii, gdzie mieliśmy okazję pooglądać kilka przepięknych prawosławnych świątyń, nie przestaję się zachwycać cerkiewną sztuką i ta wystawa również bardzo mi się podobała. Trochę mniej kolejne dwie: Sztuka Sakralna XV-XIX wieku na którą składały się eksponaty pochodzące z dawnych kościołów i kapliczek z diecezji przemyskiej oraz Portret XVII-XIX wieku prezentująca malarstwo portretowe. Na koniec obejrzeliśmy prace Zdzisława Beksińskiego, którego kolekcja licząca około 600 prac znajduje się właśnie w sanockim muzeum. Nigdy jakoś specjalnie nie interesowałem się jego twórczością, a o artyście dowiedziałem właściwie dopiero, gdy został zamordowany i trąbiły o tym wszystkie media. Teraz była świetna okazja, by te braki nadrobić i przyznam, że jego surrealistyczno-przedmiotowo-erotyczno-fantastyczne wizje bardzo mi do gustu przypadły. Kolekcja jest tak bogata i tak różnorodna, że mógłbym w muzeum spędzić cały dzień, oczywiście gdyby nie dzieci, które aż tak wiele cierpliwości nie mają...

Wystawa Beksińskiego w Zamku Królewskim w SanokuWystawa Beksińskiego w Zamku Królewskim w SanokuSanok
SanokSanokJeremi i DoloresJeremiSkansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)
Skansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)Skansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)Skansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)

W każdym razie wszystkim, którzy znajdą się w okolicach Sanoka szczerze polecam Muzeum Historyczne. Polecam jeszcze jedną bardzo ciekawą atrakcję, a mianowicie znajdujący się w Sanoku największy skansen w Polsce, który całkiem niedawno, bo oficjalne otwarcie nowej części miało miejsce we wrześniu 2011 roku, wzbogacił się o Galicyjski Rynek.

Witek, Jeremi i DoloresSkansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)

Jest to bardzo staranna rekonstrukcja galicyjskiego rynku ukazująca przykłady budownictwa z przełomu XIX i XX wieku. Wszystkie budynki są wiernymi replikami domów z różnych podkarpackich miejscowości. Znajdziemy tu aptekę, sklep kolonialny, pocztę, domy stolarza, zegarmistrza, szewca i wielu innych, a wszystkie bardzo bogato wyposażone. Przewodnicy sami nas zagadywali i uśmiechnięci podrzucali różne ciekawostki. Całość zrobiła na nas bardzo dobre wrażenie.

Skansen, Muzeum Budownictwa Ludowego (Sanok)JeremiCerkiew Greckokatolicka pw. św. Jerzego (Jurowce)Cerkiew Greckokatolicka pw. św. Jerzego (Jurowce)Lutcza
Na schodachNa schodachCmentarz w Lutczy

Do Lutczy dotarliśmy jeszcze przed zachodem słońca, na tyle wcześnie, by pożegnać się z sąsiadami, którzy jak zwykle bardzo ciepło nas przyjęli. Jeszcze tylko pamiątkowe zdjęcie na schodach i kładziemy się spać, by odpocząć przed jutrzejszą drogą powrotną.

Rano odwiedzamy grób babci i dziadka, a Dolores szybko biegnie do Kidały, by kupić na zapas pyszne luteckie pomidory. Nie ma jej i nie ma, przepadła jak kamień w wodę. Okazało się, że wdała się w rozmowę z właścicielem, który zaczął wspominać, że oczywiście Ignaca Wieszczkowego to on zna i pamięta bardzo dobrze. Pierwszy miał motor we wsi i aparat! Zna też jego siostrę – Teresę – nawet bawił się na jej weselisku. I od tych wspomnień i opowieści zrobiło się tak sympatycznie, że kupno skrzynki pomidorów trwało pół godziny. A to przecież jeszcze nie ostatnia sprawa do załatwienia, więc już bardzo szybko jedziemy do Niebylca, by zrobić sobie tradycyjne pamiątkowe zdjęcie na naszej ławeczce!

Wehikuł czasu

Maja i Dorota na naszej ławeczce w NiebylcuMaja i DorotaMaja, Dolores i JeremiJeremi, Dolores i MajaNa naszej ławeczce w Niebylcu
Na naszej ławeczce w NiebylcuDolores, Witek i MajaNa naszej ławeczce w Niebylcu

Nasz wehikuł czasu w Niebylcu działa od 2001 roku. Od tego czasu za każdym razem, gdy tam jesteśmy, robimy sobie zdjęcie. W tym samym miejscu, w takim samym układzie, więc i tym razem nie mogło zdjęcia zabraknąć. Z każdym kolejnym zdjęciem zabawa jest coraz ciekawsza, a efekt coraz bardziej piorunujący! No ale koniec wspominania, trzeba wracać do domu, bo już późno. Po drodze kupujemy jeszcze tylko swojską, prawdopodobnie najlepszą na świecie kiełbasę i już nasz załadowany po sam dach wehikuł wiezie nas do domu. Tym razem bez żadnych przygód.