Wyruszam na koniec Świata...
Voy hasta el fin del mundo

Zapis z podróży do Peru, Boliwii i Chile
Las fotos y notas del viaje a Perú, Bolivia y Chile

MAPABarcelonaLimaIcaNazcaArequipaColca TiticacaCuscoSalcantay trekMachu PicchuLa PazCoroicoPampa JungleŚwiętaSalar de UyuniAtacamaTacnaPożegnanie z Ameryką

Hey mama, we going to Atacama!

GejzeryGejzeryGejzery

Jeśli dobrze pamiętam to wstaliśmy o 4 rano, tak żeby jeszcze przed świtem dotrzeć na gejzery, które najlepiej oglądać o wschodzie słońca. Jak widać udało nam się dotrzeć na czas:).

GejzeryGejzerySzczepan - szamanGorące źródłaGorące źródła

Potem pojechaliśmy jeszcze kawałek dalej na śniadanie. Zanim nasza bezzębna Indianka przygotowała posiłek można było się wykąpać w gorących źródłach, co widać na zdjęciach. Nadal jesteśmy wysoko na pustyni, więc w nocy jest bardzo zimno, już kawałek od basenu zaczyna się na ziemi lód...

DoktorGorące źródła i lódGorące źródła
Przyjaciele z QuebecuCegły na nowy hotelDoktorW drogę...Po drodze na Atacamę
Laguna Verde i LicancaburCzyścibutIndianka z dzieckiem

Zbliżamy się do Chilijskiej granicy... Po drodze mijamy jeszcze piękne, bardzo malownicze laguny, które głębokim błękitem kontrastują z czerwienią spalonej pustyni. Obok możecie zobaczyć zdjęcia chyba najsłynniejszej - laguny Verde, czyli zielonej:). Spotykamy tu również słynnego misia globtrotera, który akurat w tym czasie również zawędrował w te strony. Był bardzo miły i nawet zgodził się pozować do zdjęć.

Alyssa, Witek i BrittanyPluszowy obieżyświatOstatnie chwile w Boliwii
Żegnamy się z AmerykankamiZostaliśmy sami

No i nadszedł czas rozstania z naszymi Amerykankami, one wracają do Uyuni, a my czekamy na autobus, który poniesie nas w kierunku Chile, do małego miasteczka na pustyni - San Pedro de Atacama.

Nasz kolega, specjalista od ludowych mądrości, rozpoczyna karierę poety następującym dwuwierszem:

Daliśmy Amerykankom zupki, a one nam nie dały dupki!

Nasz autobus do ChileGranicaOstatni rzut oka na BoliwięNareszcie droga
Casa de Pedro de ValdiviaCorreos de ChileIglesia en San Pedro de Atacama

Ledwie przekroczyliśmy granice a zaczęła się droga asfaltowa! Co tu dużo gadać, B Ł O G O Ś Ć!! Słowo skauta, że nigdy, ale to nigdy więcej nie będę narzekał na polskie drogi, może nie są tak dobre jak drogi w Chile, ale są! W Boliwii dróg asfaltowych praktycznie nie ma!

Bardzo szybko dojechaliśmy na miejsce naszego noclegu i wypuściliśmy się na miasto. Po lewej widać najstarszy dom w miasteczku, wybudowany w 1520r. Mieszkał w nim pierwszy królewski gubernator Chile - Pedro de Valdivia. Pod tym historycznym budynkiem nawiązujemy znajomość z tutejszym dostawcą ziółek;). Buenas Noches.

San Pedro de AtacamaDoktor i Szczepan w hoteluSan Pedro de Atacama

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać o tym, że jadąc za granicę warto znać języki obce. Ma się wtedy nieporównywalnie większą swobodę podróżowania, poznawania i nawiązywania ciekawych znajomości. Oczywiście, najlepiej znać język kraju do którego się wybieramy, z drugiej strony, jeśli podróżujemy w różne miejsca, trudno byłoby nam je wszystkie opanować. Są jednak języki na tyle popularne, że z ich znajomością poradzimy sobie prawie w każdym zakątku świata - to oczywiście angielski i hiszpański. Niestety, kursy językowe są bardzo drogie, rocznie to wydatek kilku tysięcy, poza tym zajmują czas, bardzo dużo czasu. Teraz jest jednak o wiele lepszy, wygodniejszy i w porównaniu do metod tradycyjnych śmiesznie tani sposób! Mówię oczywiście o audiobookach. Dzięki nim możemy się uczyć w samochodzie, jadąc do pracy, jadąc na uczelnię, spacerując, prasując, czy wykonując inne czynności które nie wymagają wielkiego skupienia. Oszczędzamy nie tylko pieniądze, ale i czas! W bogatej ofercie audiobooków znajdziecie na pewno coś dla siebie, są tu materiały zarówno dla początkujących jak i dla bardziej zaawansowanych.

Konwersacje dla początkujących to kurs przeznaczony dla osób zaczynających naukę, jak również tych, którzy chcą poprawić umiejętność mówienia i rozumienia ze słuchu.

Język angielski - w podróży to trochę droższa pozycja, przeznaczona dla osób średnio zaawansowanych. Kurs zawiera ponad 20 lekcji prezentujących różnorodne materiały związane m.in. z planowaniem wakacji, rezerwacją noclegów, podróżowaniem samolotem, pociągiem i samochodem.

Godny uwagi jest również pakiet Angielski dla początkujących zawierający "Słownictwo i podstawy gramatyki" + "1000 słów i zwrotów w podróży" + "1000 słów i zwrotów w pracy"

Dla osób chcących zacząć swoją przygodę z językiem hiszpańskim i przygotować się do podróży do jednego z ciekawych hiszpańskojęzycznych krajów najlepszy będzie Hiszpański - Kurs podstawowy. Obejmuje 11 lekcji - aż 90 minut nagrań - uczących 1000 najbardziej potrzebnych słów i zwrotów.

* * * * *

Iglesia en San Pedro de AtacamaCarabineros de Chile

Do południa mamy czas wolny, idę posiedzieć sobie na głównym placu gdzie spotykam naszego zaprzyjaźnionego handlarza. Najwyraźniej mu się nudzi bo zaczyna mi udzielać lekcji hiszpańskiego, co zresztą bardzo mi odpowiada. W ten sposób poznaje jeszcze kilku jego klientów, którzy w międzyczasie się przewijają. Jeszcze kilka takich dni i mówiłbym płynnie po hiszpańsku, a może nawet dostałbym u niego pracę:).

Valle de la LunaSzczepan nie skacz!WitekValle de la Luna

O piętnastej idziemy do biura podróży w którym dzień wcześniej wykupiliśmy wycieczkę do Valle de la Luna. Przed biurem spotyka nas miła niespodzianka w postaci zapierającej dech w piersiach przewodniczki. Idziemy za nią jak zahipnotyzowani!

Ana MariaValle de la Luna
Valle de la LunaValle de la LunaValle de la LunaValle de la LunaDoktor
JaskiniaAna MariaJaskinia

Zanim pojedziemy oglądać zachód słońca, robimy sobie półgodzinny spacer w tych niepowtarzalnych okolicznościach przyrody, a nawet zwiedzamy jeszcze jedną małą jaskinie.

Pustynia Atacama to jedno z najsuchszych miejsc na Ziemi! Nasza przewodniczka twierdzi, że są tutaj miejsca, w których od czasu kiedy prowadzi się takie badania nie zanotowano jeszcze nigdy żadnych opadów! Trzeba przyznać, że okolica robi duże wrażenie. Przewodniczka też. Z blisko godzinnej rozmowy o Atacamie zapamiętałem tylko tyle, że Ana Maria miała kiedyś chłopaka Czecha:).

Valle de la LunaValle de la LunaAna Maria i WitekValle de la LunaValle de la Luna

Czuję się tak, jak bym był na innej planecie, a wrażenie to spotęguje się jeszcze bardziej o zachodzie słońca. Tyle, że moim zdaniem nazwa jest nieadekwatna, w każdym razem inaczej wyobrażam sobie krajobraz księżycowy, ja bym raczej nazwał to miejsce Marsjańską Doliną.

Valle de la LunaWitekSzczepan
RobakJa tam nic nie wiem...Valle de la LunaValle de la Luna
Valle de la LunaValle de la Luna

Gdy wysiadamy z autobusu w San Pedro jest już ciemno. To była ostatnia taka wycieczka tego wyjazdu, teraz została nam już tylko droga powrotna... dziwnie się czuję... przecież dopiero co wysiadaliśmy z samolotu w Limie i co, już po wszystkim? Szkoda, że to już koniec...

W kierunku San Pedro de Atacama podążał Witold Wieszczek.

Na język Shakespeare'a przetłumaczył Kamil Razowski.

Voy hasta el fin del mundo (Peru - Boliwia - Chile):

Pierwszy przystanek: Barcelona! (78 zdjęć)Witamy w Peru: Lima! (93 zdjęcia)Jedziemy na południe: Ica! (42 zdjęcia)Linie z Nazca (53 zdjęcia)Arequipa - Białe Miasto (48 zdjęć)Dolina rzeki Colca / Valle del Colca (Peru) (68 zdjęć)Wyspy na jeziorze Titicaca (71 zdjęć)Cusco - młodsza siostra Krakowa (50 zdjęć)Salcantay Trek - zapach Machu Picchu (68 zdjęć)Machu Picchu - wielki szczyt (71 zdjęć)La Paz - Miasto Matki Boskiej Pokoju (93 zdjęcia)Droga śmierci do Coroico (37 zdjęć)Boliwijska Pampa, czyli błogość (72 zdjęcia)Witamy w boliwijskiej dżungli (47 zdjęć)Święta w Rurrenabaque (63 zdjęcia)Salar de Uyuni - największa solniczka świata (100 zdjęć)Hey mama, we going to Atacama! (64 zdjęcia)Heroica Ciudad de San Pedro de Tacna (38 zdjęć)Żegnamy ocean, żegnamy Peru, żegnamy Amerykę (54 zdjęcia)

Komentarze do zdjęć:

Gejzery

Monique: Czerwona planeta ? extra efekt :-)

Po drodze na Atacamę

Monique: Miejsce niewiarygodne... kolory fantastycznie się układają tworząc niesamowity krajobraz tego miejsca. Świetnie pokazane w kadrze