album rodzinny

Witamy w naszym albumie rodzinnym! Znajdziecie tutaj zdjęcia z różnych wydarzeń od 1940 roku, aż do dnia dzisiejszego. Zdjęciom często towarzyszą bardzo rozbudowane opisy, więc nawet jeśli zabrakło Cię na ostatniej imprezie to zaraz wszystkiego się dowiesz:). Oglądajcie, czytajcie, wspominajcie, a w razie czego poprawiajcie! No i oczywiście komentujcie w księdze gości! Zapraszam...

lata 1934-1976lata 1977-1984lata 1985-1988lata 1989-1995lata 1996-1998
20002001lata 2002-2003200420052006200720082009
20102011201220132014201520162017

Westminster, dinozaury i Muzeum Nauki, czyli dotarliśmy do Londynu!

Jeremi i Maja

No i w końcu jesteśmy! Wschód słońca pierwszego sierpnia wita nas już na wyspach. Pod osłoną nocy przeprawiliśmy się do Anglii i jesteśmy gotowi do ataku. Po drodze z Dover mieliśmy tylko dwie przygody. Najpierw po zatankowaniu okazało się, że jest akurat remont i nie da się z powrotem wjechać na autostradę w interesującym nas kierunku, co trochę nas zbiło z tropu. Potem przed wjazdem do tunelu przypomniałem sobie, że nie mam jeszcze drobnych. Nie znając za bardzo tutejszych zwyczajów, postanowiłem ich na wszelki wypadek poszukać lub przynajmniej zasięgnąć języka. Teraz już wiem, że w nocy przejazd jest bezpłatny. Wtedy ledwie odszedłem trzy metry od samochodu, a naskoczył na mnie jakiś nadpobudliwy Anglik, że mam jechać, bo blokuję ruch. Nie wiem jak, bo stanąłem z boku, bramek było chyba z dziesięć, a jechało może 5 samochodów na minutę. Pewnie był to przykład słynnego angielskiego humoru. W każdym razie pomimo lewostronnego ruchu dotarliśmy do Oli i Wojta bezpiecznie.

Trafalgar Square, Westminster i Pałac Buckingham

Maja, Dolores, Jeremi i WitekJeremiTrafalgar Square, Londyn, (Anglia)Dolores, Maja i JeremiJeremi i koń Jej Królewskiej MościDolores i JeremiStraż konna, Londyn, (Anglia)
Londyn (Anglia)Dolores, Witek i JeremiLondon Eye (Anglia)

Zwiedzanie! W planie mieliśmy wyruszyć około dziewiątej, nie za wcześnie, żeby załapać się na tańsze bilety po godzinach szczytu (off-peak). Logistycznie trochę nas to jednak przerastało i codziennie zaliczaliśmy mniejszą lub większą obsuwę. Częściej większą:).

Gdy byliśmy już gotowi, zadzwoniłem, by zamówić taksówkę i szybko okazało się, że jednak nie znam angielskiego. A w każdym razie londyńskiego. Facet w słuchawce wydawał co prawda jakieś dźwięki, ale przypominało to raczej płytę puszczoną od tyłu. Dopiero gdy poprosiłem, by mówił wolniej, udało mi się zrozumieć, że pyta gdzie będzie kurs. Uff... Railway station. Ok.

Kupno biletu u przesympatycznego kasjera poszło już znacznie sprawniej i po godzinnej drodze oraz jednej przesiadce dotarliśmy na Trafalgar Square.

Londyn (Anglia)Pałac Westminsterski / Palace of Westminster, Londyn (Anglia)Opactwo Westminsterskie, Londyn (Anglia)Pałac Westminsterski / Palace of Westminster, Londyn (Anglia)Pałac Westminsterski / Palace of Westminster, Londyn (Anglia)
Big Ben, Londyn (Anglia)
Trening żołnierzy gwardii królewskiej, Londyn (Anglia)Pałac Buckingham / Buckingham Palace, Londyn (Anglia)
Opactwo Westminsterskie, Londyn (Anglia)

Jak widać, pogoda nam dopisała, było słonecznie i bardzo ciepło. Z drugiej strony nie aż tak upalnie, żeby nie dało się wytrzymać. Chwilę posiedzieliśmy na placu pod fontanną, zaopatrzyliśmy się w prowiant i ruszyliśmy dalej w kierunku parlamentu. Po drodze zrobiliśmy sobie zdjęcie z klasyczną londyńską telefoniczną budką. Wiem, głupie... ale co tam, u nas takich nie ma!

Na chwilę zatrzymaliśmy się przy Koszarach Straży Konnej, gdzie zupełnie przypadkiem trafiliśmy na zmianę warty, czym oczywiście Jeremi był zachwycony. Później rzuciliśmy okiem na leżący po drugiej stronie budynku plac defilad i wróciliśmy na Whitehall. Przeszliśmy obok słynnej na całym świecie Downing Street 10, gdzie tradycyjnie urzęduje premier Wielkiej Brytanii i w końcu doszliśmy do Pałacu Westminsterskiego oraz leżącego naprzeciw opactwa.

Następnie poszliśmy przez park w stronę Pałacu Buckingham (niestety zapomnieliśmy się umówić odpowiednio wcześnie z królową, więc nie było jej w domu) i zataczając koło, wróciliśmy na Trafalgar Square. Dorotka będąc w ciąży, nie rozwijała zawrotnego tempa, a i dzieci nie są przecież wzorem dyscypliny. W każdym razie tak sobie tłumaczę, czemu zajęło nam to aż tak dużo czasu. Minął już prawie cały dzień, a mieliśmy jeszcze przecież wejść do Galerii Narodowej! Muzeum zamykają za godzinę... Najwyżej nas wyrzucą. Good night.

Pałac Buckingham / Buckingham Palace, Londyn (Anglia)Londyn (Anglia)The Mall, Londyn (Anglia)Admiralty Arch, Londyn (Anglia)

Muzeum Historii Naturalnej oraz Muzeum Wiktorii i Alberta w Londynie

Regent Street, Londyn (Anglia)Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)

Zamawianie taksówki drugiego dnia poszło znacznie sprawniej, bo wiedziałem już, o co pyta mnie dyspozytor... co wcale nie znaczy, że rozumiałem dźwięki, które z siebie wydawał. Ale miałem okazję do zemsty:). Tym razem dodatkowo postanowił zapytać mniej jeszcze o nazwisko, więc grzecznie się przedstawiłem, a ten poprosił o przeliterowanie – double u, aj, ti, ou, el, di, and surname: double u, aj, i, es, zi, si, zi, i, kej. Po drugiej stronie słuchawki cisza. Chyba gościa zamordowałem... no ale sam przecież chciał! W końcu zdołał nabrać powietrza, usłyszałem krótkie łał i że taksówka będzie za pięć minut.

Jeremi jako AtlasJeremiDolores, Maja i Jeremi
Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)Jeremi
DoloresJeremiJeremi i diplodok
Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)JeremiJeremi i Maja

System transportu w Londynie działa jak w szwajcarskim zegarku, więc bez trudu i bez żadnego błądzenia docieramy wszędzie, gdzie chcemy. Dzisiaj na początek coś dla dzieci, zwłaszcza dla Jeremiego, czyli londyńskie Muzeum Historii Naturalnej, w którego holu stoi ogromny diplodok. A to nie koniec atrakcji! Ekspozycja jest tak bogata, że spędzamy tu kilka godzin, a i tak mam świadomość, że nie wszystko widzieliśmy!

Dolores, Maja i JeremiWitek i JeremiDolores, Witek i JeremiDolores, Witek i JeremiWitekDoloresWitek

Niestety nie udało nam się także skorzystać z jednej z największych atrakcji muzeum, tzn. symulatora trzęsień ziemi, który akurat był w remoncie. Wygląda na to, że będziemy musieli się tu jeszcze kiedyś wybrać.

JeremiDolores, Maja i JeremiMuzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)
Dolores, Witek i JeremiJeremiMuzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Historii Naturalnej / Natural History Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)
Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Sw. Piotr, Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Jeremi

Szkoda, że muzea otwarte są tak krótko, znowu zabraknie nam dnia. Idziemy jeszcze do mieszczącego się naprzeciwko Muzeum Wiktorii i Alberta. Mógłbym w nim spędzić cały dzień, a do zamknięcia pozostała tylko godzina. Zmęczone chodzeniem dzieci siadają na ławce, a ja idę zobaczyć tyle, ile jeszcze się da. Dolores też jest obolała, ale ostatecznie decyduje się mi towarzyszyć. No nic, tutaj to już na pewno muszę kiedyś wrócić na dłużej! Good night.

Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)W angielskiej taksówce

Muzeum Nauki

Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Jeremi i EnterpriseDolores i Jeremi

Kontynuujemy zwiedzanie największych muzeów Londynu. Dzisiaj czas na Muzeum Nauki. Rzucam oko na mapę i już wiem, że będzie ciężko! Jak można to wszystko obejrzeć w ciągu jednego dnia?! To się nie może udać... Nie spać! Zwiedzać!

JeremiMuzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)

Ekspozycja jest ogromna, są stare maszyny parowe, samochody, samoloty i pojazdy kosmiczne z makietą starterkowego Enterprise włącznie! Są różne urządzenia poukładane chronologicznie, tak że można prześledzić, jak np. na przestrzeni wieków zmieniało się żelazko. Jest miejsce, gdzie można na własnej skórze przekonać się, jak trudno wykonuje się niektóre czynności w grubym skafandrze kosmicznym albo pobawić się różnymi elektronicznymi zabawkami, np. grając na przedziwnych instrumentach.

Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn, (Anglia)Muzeum Nauki / Science Museum, Londyn (Anglia)

Korzystając z tego, że tym razem udało nam się wybrać trochę wcześniej, a muzea, o których pisałem, są praktycznie drzwi w drzwi, po raz kolejny udajemy się do Muzeum Wiktorii i Alberta. Tym razem dzieci mimo zmęczenia zwiedzają razem z nami. Wprawdzie Jeremi ciągle narzeka na bolące nogi, ale odpocząć nie chce, bo mógłby przecież coś przegapić!

Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)Muzeum Wiktorii i Alberta, Londyn (Anglia)JeremiJeremiJeremi

Tradycyjnie już Jeremi wybiera swoje ulubione obrazy, znacznie mniej uwagi przywiązując np. do rzeźb, a już zupełnie nudząc się taką powiedzmy kopią kolumny Trajana. Ale obrazy podziwia i chętnie opowiada co mu się w nich podoba...

Czas się kończy i powoli, choć stanowczo, zwiedzający są wyganiani z muzeum, a kolejne sale zamykane. A może na koniec wybralibyśmy się jeszcze na Piccadilly Circus? A może jeszcze krótki spacer przez Soho i China Town? Gdy wysiadamy z pociągu w Elstree, jest już zupełnie ciemno. Good night.

Dolores i Jeremi
Londyn (Anglia)The Angel of Christian Charity / Anteros, Londyn (Anglia)
Dolores, Maja i Jeremi

Pamiątkowe komiksy i film z wakacji