obywatel WuWu – strona domowa

Album rodzinny

Kronikarskie ciągoty odziedziczyłem najwyraźniej po tacie, z wiekiem doszła potrzeba pamięci i może naiwna próba jej ocalenia. Zapisana światłem pamięć o mojej rodzinie sięga roku 1934 roku. Zapraszam...

Łagów, Park Mużakowski i... koniec

Łagów

Zabytkowy Wiadukt Kolejowy (Łagów)Łagów

No i po urlopie... Dobrze jednak byłoby zafundować sobie jeszcze jakąś atrakcje, żeby powrót do rzeczywistości odwlec w czasie możliwie najbardziej. Na jeden dzień zawinęliśmy do Łagowa – wioski, która kusi malowniczym położeniem na przesmyku pomiędzy jeziorami Łagowskim i Trześniowskim.

ŁagówBrama Polska (Łagów)Zamek Joannitów (Łagów)ŁagówJeremi
Zamek Joannitów (Lagów)Dobrawa i Jeremi

Pogoda nie pozwalała niestety na pływanie po jeziorze, ale nie była aż tak zła, żeby zupełnie sparaliżować nasze plany. Odwiedziliśmy zamek joannitów, a właściwie stary park położony za zamkiem. Wrażenie robią bardzo stare drzewa o imponujących rozłożystych koronach, które nawet przez chwilę dały nam ochronę przed deszczem. Ten niestety nie przechodził, postanowiliśmy więc przeczekać go w zamkowej kawiarni, zresztą bardzo przyjemnej i niedrogiej. Weszliśmy też na wieżę, z której roztacza się panorama na wieś i otaczające ją jeziora.

ŁagówKościół św. Jana Chrzciciela (Łagów)Przedwojenny cmentarz niemiecki (Łagów)ŁagówŁagów
JeremiSpacer

Gdy przestało padać rozpoczęliśmy spacer brzegiem jeziora. Początkowo ścieżka była szeroka i bardzo przyjemna, tak że przez chwilę miałem nawet ambitny plan, by obejść jezioro dookoła. Z wózkiem nie jest to jednak takie proste, a podczas deszczu staje się doświadczeniem wręcz ekstremalnym. Powalone drzewa blokujące ścieżkę i błoto, czasem wręcz bagna, a ostatecznie deszcz, skutecznie przekonały nas do rezygnacji z tego pomysłu. Jednak nawet gdy postanowiliśmy zboczyć ze ścieżki w kierunku Jemiołowa, droga nie okazała się łatwiejsza... Gdy omijaliśmy jedno powalone drzewo, okazało się, że zdecydowanie brakuje mi na wyposażeniu maczety! Naprawdę nie wiem, jakim cudem wyszliśmy z tej dżungli cało!

ŁagówJeremiDobrawaBrama Marchijska (Łagów)

Park Mużakowski

Pomnik Chrystusa Króla (Świebodzin)Pomnik Chrystusa Króla (Świebodzin)Pomnik Chrystusa Króla (Świebodzin)

Łagów to na pewno bardzo urocze miejsce, zwłaszcza przy pięknej pogodzie. Skromny jeden dzień spędzony tutaj nie pozwolił może się w pełni tym miejscem nacieszyć, ale z pewnością zachęcił, by kiedyś tu wrócić. Tymczasem kontynuujemy powrót do domu. Przejeżdżając przez Świebodzin, odwiedzamy największy na świecie pomnik Chrystusa Króla, a Jeremi dokonuje przy tym ciekawego odkrycia – z tyłu pomnika znajdują się... drzwi do Jezusa.

Pomnik Chrystusa Króla (Świebodzin)Park MużakowskiDobrawa, Witek i JeremiPark MużakowskiPark Mużakowski
Park MużakowskiPark Mużakowski

Przed nami cały dzień, a do domu zaledwie kilka godzin autostradą. Może więc jeszcze jedna wycieczka? Postanowiłem nadłożyć trochę drogi i odwiedzić położony na granicy polsko-niemieckiej Park Mużakowski.

Rozległy park znajduje się po dwóch stronach granicznej Nysy Łużyckiej i jest największym parkiem w stylu angielskim w Polsce. Zajmuje ponad 700 ha powierzchni, z czego większość, bo 522 ha po polskiej stronie. Po drugiej stronie znajdują się za to zabudowania, w tym pałac.

JeremiPark Mużakowski
Park MużakowskiPark Mużakowski

Park został założony przez Hermana Ludwika Henryka von Pückler-Muskau, który w 1811 roku odziedziczył w Muskau posiadłość. W 1815 roku napisał do mieszkańców list otwarty, prosząc o pomoc przy założeniu parku w stylu angielskim. W ciągu kolejnych lat przemodelowano teren, nasadzono tysiące drzew, wytyczono alejki, zbudowano mosty. Prace na tak ogromną skalę pochłaniały jednak majątek i ostatecznie książę zmuszony był sprzedać posiadłość jeszcze przed ukończeniem tego bardzo ambitnego planu. Kolejny właściciel – książę Fryderyk Niderlandzki – kontynuował tworzenie parku aż do swojej śmierci w 1881 roku. Potem pałeczkę przejęła rodzina von Arnim, która opiekowała się parkiem aż do II wojny światowej, podczas której zniszczeniu uległa duża część zabudowań, w tym zamek i dwa mosty. W 1945 roku właściciele zostali wysiedleni, a park przecięty granicą.

Park Mużakowski

Po wojnie zapewne niszczał. Nie udało mi się dowiedzieć, kiedy rozpoczęto odnawianie parku i zabudowań, ale pamiątkowy kamień przywrócono w 1991 roku, więc może prace rozpoczęto dopiero po zjednoczeniu Niemiec? Obecnie Park Mużakowski jest jednym z najznamienitszych przykładów sztuki parkowo-ogrodowej w Europie, a w 2004 roku został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. I tym światowym akcentem tę wakacyjną relację kończę.

Notice: Undefined index: STATrad in /home/kriton/domains/obywatel.libertas.pl/public_html/obywatel.php on line 115