album rodzinny

Witamy w naszym albumie rodzinnym! Znajdziecie tutaj zdjęcia z różnych wydarzeń od 1940 roku, aż do dnia dzisiejszego. Zdjęciom często towarzyszą bardzo rozbudowane opisy, więc nawet jeśli zabrakło Cię na ostatniej imprezie to zaraz wszystkiego się dowiesz:). Oglądajcie, czytajcie, wspominajcie, a w razie czego poprawiajcie! No i oczywiście komentujcie w księdze gości! Zapraszam...

lata 1934-1976lata 1977-1984lata 1985-1988lata 1989-1995lata 1996-1998
20002001lata 2002-2003200420052006200720082009
20102011201220132014201520162017

Kolonia, czyli katedra, kościoły romańskie, czekolada i zoo

Ostatni parking w Polsce

Najwyższy czas nadrobić zaległości towarzyskie i odwiedzić naszych przyjaciół mieszkających za granicą. Od lat obiecujemy, że wpadniemy do nich z rewizytą, a jakoś ciągle nam się nie składa. Tym razem już nic nie stanęło nam na przeszkodzie i w piątek, 26 lipca, rano wyruszyliśmy na zachód.

Dzień pod znakiem Kölscha

Maciek, Dolores i MajaKolonia / Köln (Niemcy)Kolonia / Köln (Niemcy)JeremiMaciek

W pierwszym etapie naszej podróży mieliśmy do przejechania trochę ponad 1000 km. Poszło całkiem sprawnie i już wieczorem siedzieliśmy w przytulnym mieszkanku zaraz nad Renem w samym centrum Kolonii. Od jakiegoś czasu mieszka tu nasz drogi przyjaciel Maciek, z którym nie raz i nie dwa piliśmy już wódeczkę w Polsce, za każdym razem obiecując, że następnym razem u niego. I co? No i w końcu się udało, tyle że zamiast wódeczki tym razem degustowaliśmy pyszne kolońskie piwo i to jeszcze zanim zdążyliśmy się rozpakować!

JeremiWielki Kościół Świętego Marcina (Groß St. Martin), Kolonia (Niemcy)Maciek i Witek
JeremiMaja, Dolores i MaciekKatedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)
Gruby Piotrek – Dzwon Św. Piotra (St. Petersglocke)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)

Piwo nam nie zaszkodziło i rankiem następnego dnia razem ruszyliśmy zwiedzać Kolonię. Maciek miał wolne, więc mógł nam służyć jako przewodnik i miły towarzysz wędrówek. A że w Kolonii, w przeciwieństwie np. do Polski, nie ma idiotycznego zakazu spożywania alkoholu na ulicy, to od rana spacer urozmaicaliśmy sobie degustacją pysznych miejscowych trunków. Pierwsze dwie butelki pochodziły jeszcze z lodówki naszego gospodarza, a kolejne nabyliśmy już bezpośrednio w niewielkim browarze produkującym słynnego Kölscha. Jako ciekawostkę dodam, że piwo to było tańsze, niż butelka wody mineralnej, którą popijała ciężarna Dorotka, więc dla każdego turysty nie będącego akurat w ciąży, decyzja co kupić do picia, powinna być automatyczna: Kölsch!

Kolonia / Köln (Niemcy)Święty Krzysztof, Katedra w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Maja, Dolores, Jeremi i Maciek

Jeremi w najlepsze tapla się w fontannie, a my, skacząc z tematu na temat, otwieramy kolejne butelki. Cholera! Jeszcze jedna i nie wejdziemy na wieżę słynnej tutejszej katedry! Czas ruszać dalej.

Gotycka katedra była kiedyś najwyższym budynkiem świata, ale nawet obecnie zajmuje zaszczytne drugie miejsce wśród najwyższych gotyckich budowli. Jej 157-metrowe wieże zdecydowanie górują nad miastem i są widoczne z daleka, choć oczywiście z bliska katedra robi jeszcze większe wrażenie. Stojąc u jej wrót nie sposób objąć całą wzrokiem, za to widać bogactwo detali ozdabiających elewację. Naprawdę jest na co popatrzyć i potrzeba by pewnie wielu godzin, żeby całą ją dokładnie obejrzeć. A jeszcze nawet nie weszliśmy do środka! Już wiem, że będę tu musiał wrócić jeszcze raz, sam, żeby spokojnie, bez pośpiechu nacieszyć się jej pięknem.

Robimy jeszcze tylko drobne zakupy i wracamy. Po drodze siadamy na jakiejś ławeczce nad Renem i pijąc piwo (Kölsch oczywiście), cieszymy się zachodem słońca. Humory nam dopisują, ale zapas napojów butelkowanych jest na wyczerpaniu! Jesteśmy zmuszeni wrócić do bazy. Gute Nacht!

Jeremi i Maciek
Maciek i WitekMaciek, Dolores, Witek i Maja
Kolonia nad Renem / Köln (Niemcy)

Słodka niedziela w Muzeum Czekolady

Maja i DoloresDoloresMaja

Niedzielę rozpoczynamy od wizyty w Muzeum Czekolady, które jest jednym z najpopularniejszych muzeów w Niemczech. Co roku odwiedza je około 650 tysięcy osób!

Fontanna czekolady, Muzeum Czekolady (Kolonia)Muzeum Czekolady (Kolonia)Muzeum Czekolady (Kolonia)JeremiMuzeum Czekolady (Kolonia)
Muzeum Czekolady (Kolonia)Muzeum Czekolady (Kolonia)

Muzeum jest nowoczesne, ciekawe i wciągające. Można się w nim dowiedzieć chyba o wszystkim, co tylko związane jest z czekoladą, nawet jak „na żywo” wygląda drzewo kakaowca (tak, jest mała palmiarnia!) i jak pachnie cynamon czy inne przyprawy stosowane do produkcji. Są stare i nowe maszyny, kultowe opakowania, stuletnie drewniane automaty (czy w Polsce kiedykolwiek takie były?) a nawet działająca linia produkcyjna, z której schodzą małe czekoladki rozdawane później przy wejściu. Na oczach zwiedzających powstają też duże czekoladowe figurki w kształcie piłek, wielbłądów czy zajączków. Mało tego, można nawet zamówić czekoladę o dowolnym składzie, która zostanie specjalnie dla nas przygotowana (oczywiście za dodatkową opłatą). Dokładne zwiedzanie muzeum to jak nic przynajmniej 2–3 godziny. Na koniec można odwiedzić znajdujący się przy wejściu sklep w którym jest chyba wszystko, co tylko da się z czekolady zrobić, nawet piwo. Mnie nie zasmakowało, ale z ciekawości oczywiście spróbować można.

Jeremi i babciaSt. Maria in Lyskirchen, Kolonia (Niemcy)Jeremi
Jeremi, Maja i DoloresSklep z kostiumami
JeremiWielki Kościół Świętego Marcina (Groß St. Martin), Kolonia (Niemcy)Wielki Kościół Świętego Marcina (Groß St. Martin), Kolonia (Niemcy)
Dolores i WitekKatedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Dolores i Witek

Wizyta w muzeum trochę nam zajęła, ale z drugiej strony od rana padało, więc dzięki temu przeczekaliśmy gorszą pogodę. Później w ramach kompromisu zobaczyliśmy jeden romański kościół i spacerkiem poszliśmy na mały obiad, po drodze oglądając ratusz i niewiarygodny sklep z mnóstwem najrozmaitszych przebrań. Kolonia słynie z hucznego karnawału, na który zresztą od lat bezskutecznie się wybieramy, może stąd aż takie zapotrzebowanie na przebrania!

Spacerując doszliśmy aż do Katedry, gdzie miałem nadzieję obejrzeć Relikwiarz Trzech Króli i grób królowej Rychezy, niestety po raz drugi bramy prowadzące do ambitu zastałem zamknięte. Tym razem jednak sympatyczny ksiądz wyjaśnił mi, że będzie można tam wejść np. następnego dnia między 10 a 11. To już coś.

A więcej na temat samej Katedry w Libertasie:

Katedra św. Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii

Kościół Świętego Andrzeja (St. Andreas), Kolonia (Niemcy)Kolonia / Köln (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Wielki Kościół Świętego Marcina (Groß St. Martin), Kolonia (Niemcy)Kolonia / Köln (Niemcy)

Aby wyświetlić obiekt zainstaluj wtyczkę: Adobe Flash Player

Kościoły romańskie w Kolonii i zoo

Ren, Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego Seweryna (St. Severin), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego Seweryna (St. Severin), Kolonia (Niemcy)

Kolonia to raj dla miłośników architektury. Oprócz Katedry, która jest oczywiście punktem obowiązkowym, znajduje się tu zespół aż dwunastu kościołów romańskich. Dla Dolores i dzieciaków to zdecydowanie za dużo, w związku z tym zamiast przekonywać, że warto, wstałem wcześniej niż ta banda leniów i praktycznie od wschodu słońca, krążyłem po Kolonii wyszukując kolejne perełki. Niestety, wszystkich zobaczyć mi się nie udało, ale byłem blisko...

Kościół Świętego Seweryna (St. Severin), Kolonia (Niemcy)Severinstor, Kolonia (Niemcy)UlrepforteKolonia / Köln (Niemcy)Średniowieczne mury miejskie, Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego Pantaleona (St. Pantaleon), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego Pantaleona (St. Pantaleon), Kolonia (Niemcy)

W ciągu tych kilku godzin zobaczyłem sześć z nich (w sumie zaś dziesięć), po drodze przyglądając się też innym miejscom, np. miejskim murom. Udało mi się też w końcu wstrzelić w okienko, kiedy można było zwiedzić kaplice dookoła ambitu, oraz podejść bliżej do Relikwiarza Trzech Króli.

Kościół Świętego Jerzego (St. Georg), Kolonia (Niemcy)Kościół Najświętszej Marii Panny na Kapitolu (St. Maria im Kapitol), Kolonia (Niemcy)Kościół Najświętszej Marii Panny na Kapitolu (St. Maria im Kapitol), Kolonia (Niemcy)
Kolonia / Köln (Niemcy)Ratusz, Kolonia (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)Katedra Świetego Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii (Niemcy)
Madonna Mediolańska, Katedra w Kolonii (Niemcy)Nagrobek Rychezy Lotaryńskiej, Królowej Polski, Katedra w Kolonii (Niemcy)Relikwiarz Trzech Króli, Katedra w Kolonii (Niemcy)Gotyckie stalle, Katedra w Kolonii (Niemcy)

W Katedrze spędziłem dobre pół godziny. Mógłbym stąd nie wychodzić cały dzień. Przy całym swoim ogromie Katedra zdaje się taka lekka, zgrabna, jasna i ciepła. No ale o 13 jestem umówiony z Dolores i dzieciakami przed wejściem do zoo, a trzeba tam jeszcze dojść!

Kolonia / Köln (Niemcy)Kościół Świętej Urszuli (St. Ursula), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętej Urszuli (St. Ursula), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego  Kuniberta (St. Kunibert), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętej Urszuli (St. Ursula), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętego  Kuniberta (St. Kunibert), Kolonia (Niemcy)Eigelsteintor, Kolonia (Niemcy)

Po drodze zobaczyłem jeszcze Kościół Świętej Urszuli i Kościół Świętego Kuniberta. Gdy wychodziłem z tego ostatniego, śpiesząc się już na spotkanie z resztą kolektywu, przeszło takie oberwanie chmury, że musiałem się czem prędzej chować w jakiejś bramie. I pomyśleć, że przez Polskę przechodzi właśnie fala upałów!

A w zoo, jak to w zoo... mnóstwo różnych cudoków. W dodatku żadnych angielskich tabliczek, więc często nie umieliśmy ich zupełnie nazwać. Pozostawały cudokami. Ale trzeba przyznać zoo bogate, zadbane, jeśli ktoś lubi tego rodzaju przybytki, to na pewno z kolońskiego zoo wyjdzie zadowolony.

Zoo w Kolonii (Niemcy)Zoo w Kolonii (Niemcy)
Zoo w Kolonii (Niemcy)Zoo w Kolonii (Niemcy)Zoo w Kolonii (Niemcy)Zoo w Kolonii (Niemcy)Maja, Dolores i Jeremi
Zoo w Kolonii (Niemcy)Zoo w Kolonii (Niemcy)Kościół Świętych Apostołów (St. Aposteln), Kolonia (Niemcy)Kościół Świętych Apostołów (St. Aposteln), Kolonia (Niemcy)

Po drodze na zakupy udało mi się zobaczyć jeszcze jeden romański kościół, po czym wróciliśmy na pożegnalne piwko z Maćkiem. To były bardzo udane trzy dni, a Kolonia przypadła nam do gustu. Tym trudniej było podjąć decyzję o wyjeździe, ale przecież przed nami jeszcze daleka droga!

Komiksy i pamiątkowy filmik wakacyjny

Jeremi i MaciekMaciek, Dolores, Witek i Maja

Na koniec tradycyjny komiks okolicznościowy i gorące podziękowania dla Maćka, za to że ugościł nas pod swoim dachem i tak ciepło przyjął. Mam nadzieję, że wkrótce spotkamy się u nas w Polsce, zresztą my również na pewno jeszcze do Kolonii wrócimy, choćby, żeby napić się pysznego Kölscha, może przy okazji karnawału!